Por haberte querido de todo corazón;
por haberte, Dios mío, tantas veces negado,
tantas veces pedido, de rodillas, perdón.

Por haberte perdido, por haberte encontrado.
Porque es como un desierto nevado mi oración;
porque es como la hiedra sobre un árbol cortado
el recuerdo que brota cargado de ilusión.

Porque es como la hiedra, déjame que te abrace,
primero amargamente, lleno de flor después,
y que a mi viejo tronco poco a poco me enlace,
y que mi vieja sombra se derrame a tus pies.

¡Porque es como la rama donde la savia nace,
mi corazón, Dios mío, sueña que tú lo ves!
 Amén 
 de la Liturgia de las Horas. 

III Domingo del Tiempo Ordinario (C)


La primera lectura de éste domingo –el tercero del tiempo ordinario- presenta el contraste entre la tristeza de unos y la invitación a la alegría de otros: el pueblo entero lloraba al escuchar las palabras de la ley, pero que quienes la proclamaban dijeron: No hagáis duelo ni lloréis. Comed, bebed y enviad porciones a quien no tiene. No estéis tristes pues el gozo en el Señor es vuestra fortaleza[1].

Todo eso sucedió hace mucho tiempo, pero me pregunto si hoy no sucede exactamente lo mismo. Seamos sinceros: cuando pensamos en la Voluntad de Dios, en su Ley, cuando escuchamos su Palabra, ¿no es verdad que hay más sentimientos de tristeza que de alegría? Desafortunadamente nos han presentado –y predicado- la fe como una serie de preceptos y prácticas que recortan, sin motivo, la alegría de vivir. A veces nos han presentado la fe como una serie de noes que invitan a ver la fe como un vestido viejo y pasado de moda. Además ¿no pensamos o hablamos más de Dios en los momentos de tristeza que en los de fiesta y alegría?

Las palabras del evangelio están en una línea absolutamente opuesta, él toma unas palabras de Isaías que son anuncio de la buena noticia de libertad, de luz, de gracia[2]. Nuestra fe no es por tanto tristeza sino alegría, no es limitación o coacción, sino libertad, no es obligación y oscurantismo sino gracia y luz. En menos palabras: el evangelio es un anuncio de libertad, de alegría, de salud. Este es el auténtico cristianismo, y si no lo sentimos así, significa que no estamos viviendo uno auténtico. En otras palabras: si tu espiritualidad te llena más de tristeza que de alegría, si tu manera de relacionarte con tu Dios se pierde en una maraña de normas, preceptos y costumbres, significa que hay algo que no está bien y que debes cambiar.

Un ejemplo concreto de lo dicho hasta ahora es la Eucaristía del domingo. La misa dominical tiene el mismo ritmo que la reunión de la que nos hablaba la primera de las lecturas. También nosotros ESCUCHAMOS la Palabra de Dios, la EXPLICAMOS, y la CELEBRAMOS con un banquete de acción de gracias.

Pero anunciar la Palabra y celebrar la Eucaristía, es al mismo tiempo anunciar la buena noticia de salvación, de liberación del pecado, de alegría. La verdad es que nuestras asambleas no son lo alegres que debieran, lo fraternas que debieran, lo evangelizadoras que debieran ¿y cómo van a serlo si venimos como obligados, como desencantados, si a menudo llegamos tarde?

La actitud hacia la Eucaristía es el termómetro de la vida espiritual. ¿No deberíamos vivirla convencidos que es el mismo Jesucristo quien anuncia, como en la sinagoga de Nazaret, la alegre Buena Noticia de libertad y de vida?[3] Un buen punto para reflexionar en esta mañana del domingo ■


[1] Cfr Neh 8, 2-6.8-10.
[2] Cfr Lc 1, 1-4; 4, 14-21.
[3] J. Gomis, Misa Dominical, 1986, n. 3.

New-old-ideas


Dios se hizo carne por nosotros, para mostrarnos que la forma de ponerse en contacto con el amor de Dios es la forma humana, en la cual el afecto limitado y parcial que la gente puede dar, da acceso al amor ilimitado y completo que Dios ha derramado en el corazón humano. El amor de Dios no puede ser encontrado fuera de este afecto humano, aun cuando el afecto humano esté contaminado por la parcialidad de nuestro tiempo H. Nouwen

VISUAL THEOLOGY


Fifteen years ago today, seven French Trappist monks were abducted from their monastery, Notre-Dame de l'Atlas, in Tibhirine, Algeria. An Islamist group, the GIA (Groupe Islamique Armé), claimed responsibility for the kidnappings and demanded that several GIA members be released from prison in exchange for the monk's release. Xavier Beauvois's film Des hommes et des dieux (Of Gods and Men), which won the Grand Prix at the 2010 Cannes Film Festival focuses not on the monks' deaths but on their lives. Its pace is slow, deliberate - like the Gregorian chant that marks the rhythm of the monks lives - and this is one of the film's virtues. No high-speed chases here, no breathy love scenes - how refreshing! The beauty and dignity of a few individuals' humble lives instead calls viewers to slow down, to pay attention, to focus, to notice, to cherish the ordinary and discover in it the extraordinary. One cannot appreciate this film without entering into the monastic spirit of contemplation portrayed in it. Between scenes in which the monks go to chapel to sing the liturgical hours - vespers, compline, lauds, terce - we catch glimpses of their daily lives, lives imbued with a sense of the sacred even during the most humble tasks. One brother mops the floor and tends the garden; another, a physician by training, sees villagers in the monastery clinic; the abbott, Christian studies the Koran, visits with villagers, and tries to do right by his community. The peaceable and mutually supportive nature of the monks' relationship with the Muslim villagers is made clear in several scenes. There are touching moments scattered throughout the film like small wildflowers in an open field. A young girl from the village and the old doctor monk have a frank conversation about being in love, dispelling the stereotype of the inexperienced or repressed celibate who knows little of such matters. The abbott opens the door to the cell of a monk who has fallen asleep snoring over his book and folds the sleeping monk's glasses for him. The monks gather with each other after a stressful moment while the doctor sutures one of them and the oldest gently rubs the youngest on the shoulders, trying to destress him in a paternal gesture of protectiveness. The monks are saintly but imperfect. While washing some dishes one of them says to the other, "F... you!" after taking a humorously-uttered statement the wrong way. The brothers sometimes overhear each other's prayers in their cells, and some of their prayers are wracked with doubt and fear. The abbott makes an executive decision without input from the others, and they call him on it. Later the community comes together on more than one occasion to discuss whether they should leave Algeria, and the villagers they have come to love, in light of the rising violence and danger in the region. There are no easy answers for them, and each day brings tests of faith, small and large, with which to wrestle. In one of the most powerful moments in the film, the abbott, Christian, finds himself face to face with terrorists who have invaded the monastery. His exemplary courage, calm, and respectfulness under pressure were inspiring beyond words. Like a meditative chant that lingers in the mind and keeps coming back hours and days later, Of Gods and Men is a film that permeates and stays with you. It's like that gentle whisper in which the prophet Elijah finds the presence of God outside the cave in Mt. Horeb. The Divine is not in the clamor of the tempestuous, earth-shattering wind, or in the earthquake, or in the fire, but rather in the stillness, in the quiet voice found in peace and silence ■


Third Sunday in Ordinary Time (C)


In the first reading for this week Ezra presents the Law of God on a major feast day, perhaps the New Year, perhaps what later generations would call Yom Kippur[1]; Ezra continually tells the people not to be sad, but instead be full of joy[2]. The Law of God results in joy, not sadness[3].

In the Gospel, Jesus begins his public preaching in the equivalent of a synagogue in his own town. These two readings assert that the Law of God, The Word of God should be received in joy not in gloom. The Law of God is seen as liberating, not something that is restrictive.

Let us be honest now. This is not how most of us view commandments, Church teachings, etc. But if we really think about it, we can understand the joy and the freedom we have received when we have adhered to the principles of our faith life, our morality.

Many people in our times have demanded a freedom from all codes of moral conduct. How happy are these people? Can a person be a member of a family he or she loves and receive love from that family if that person flaunts the basic code for living in the family? A person cannot be happily married and at the same time unfaithful. A person cannot grow in love and be basically selfish. If a lack of rules brought happiness, then why do so many commit suicide?  If a code of morality is supposed to be somber and oppressive, then why are the happiest people in the world those whose lives revolve around a very strict following of the Lord? Some of the happiest people I have ever met are the Trappist monks. They have to get up in the middle of the night.  They have set hours for work and prayer. Their diets are restricted.  They take vows of silence. Yet, they are happy. They are people whose lives point people to the true source of happiness. The monks are happy. The Law of God has brought joy.

Think of the dark corridors of our society, the sleazy sections of the cities with their sex clubs and free life style. Think about the people who flaunt all codes of behavior. Are any of them happy? Are prostitutes happy? Only in the movies. Are their customers happy? No, they are depressed and depressing. Are those who party to the extreme and wake up wondering who they are happy? Or do some of them finally realize that their way of life destroys all meaning in life?

The law of the Lord brings joy. On Tuesday we considered the grim anniversary of Roe vs. Wade. The advocates of abortion love to portray the Catholic Church as being oppressive in its determination to protect life. To this I must tell you something that I am certain you would agree with: I have met many people who, no matter what their situations in life, have rejoiced in their unexpected babies. I have never met anyone who could look back on an abortion with joy...

So often we Catholics are portrayed as people struggling to live under oppressive laws. That’s not true. People who chose the way of the Lord are happy. That way demands that we take control of ourselves, and allow His Love to motivate our lives. The big lie of our society is that happiness can be found outside of the Lord. We know that what others pass off as happiness is merely a temporary band aid over a broken life.

Happiness, comes from God and leads us back to God. These reflections have led me, and perhaps also you, to a deeper understanding of a passage in Psalm 19:

The law of the LORD is perfect, reviving the soul;
the decrees of the LORD are sure, making wise the simple;
the precepts of the LORD are right, rejoicing the heart;
the commandment of the LORD is clear, enlightening the eyes;
the fear of the LORD is pure, enduring forever;
the ordinances of the LORD are true and righteous altogether.
More to be desired are they than gold, even much fine gold; sweeter also than honey, and drippings of the honeycomb.
Moreover by them is your servant warned; in keeping them there is great reward ■


[1] Yom Kippur (Hebrew: יוֹם כִּפּוּר, IPA: [ˈjom kiˈpuʁ], or יום הכיפורים), also known as Day of Atonement, is the holiest day of the year for the Jewish people. Its central themes are atonement and repentance. Jewish people traditionally observe this holy day with a 25-hour period of fasting and intensive prayer, often spending most of the day in synagogue services. Yom Kippur completes the annual period known in Judaism as the High Holy Days or Yamim Nora'im ("Days of Awe"). .
[2] Sunday 27th January, 2013, 3rd Sunday in Ordinary Time. Readings: Nehemiah 8:2-6, 8-10. Your words, Lord, are spirit and life - Ps 18(19):8-10, 15. 1 Corinthians 12:12-30. Luke 1:1-4; 4:14-21 [Ss Timothy and Titus; St Angela Merici].
[3] Ezra reads from the Law of God. The occasion is some time after the Dedication of the rebuilt Temple, after the exile.  Let's just place it about 510 BC.
Ilustration: G. Rouault, Augures (1948), Aquatint, drypoint and etching (25 1/2 x 19 ¾),  Collection of the Haggerty Museum of Art.


La copa de dulce vino
de Caná de Galilea
mi alma de ti desea,
Jesús, esposo divino.

Ese era el vino guardado
para las Bodas del Hijo,
la copa del regocijo
que inaugura su reinado.

Era el vino del inicio
que Dios consigo tenía
y ahora en la Eucaristía
es sangre del sacrificio.

No era tu Hora, decías,
pues era apenas comenzar,
mas la Madre hizo actuar:
¡Es la hora del Mesías!

Madre amada, profetisa,
que ves donde no se ve,
Jesús acepta tu fe,
y obra en su Hora inidivisa

Este signo es la primicia
de los que vienen después:
Jesús nos da lo que es,
que es don del Padre y delicia.

Y así nos mostró su gloria
a nuestros ojos creyentes,
bella lumbre de videntes
al comienzo de su historia.

La Eucaristía es Caná
y Jesús Esposo santo;
yo me cobijo en tu manto,
mi Jesús, mi Berajá1.

De este momento hasta el cielo
no hay más paso que la espera,
que ya tengo aquí a mi vera
quien es eterno consuelo.

Tercera Teofanía,
tras los Magos y el Bautismo,
muy adentro de mí mismo
ya tengo cuanto quería.

Yo te amo, yo te adoro,
y te digo ¡Jesús mío!,
mi vida entera la fío
a ti, y a ti me incorporo. Amén.

La copa de dulce vino
de Caná de Galilea
mi alma de ti desea,
Jesús, esposo divino

P. Rufino Mª Grández, ofmcap
Berajá es una palabra hebrea que significa bendición
Para el cristiano la Berajá por excelencia es la Eucaristía Puebla, 11 enero 2010.

II Domingo del Tiempo Ordinario (C)


Las palabras de María, la Virgen - no tienen vino- que Juan recoge en el evangelio que acabamos de escuchar ¿qué puede significar? A lo largo de toda la Sagrada Escritura hay expresiones similares: ya no nos queda aceite, y nuestras lámparas se apagan[1]: es la misma situación de apuro y de imprevisión, también en esta fiesta de bodas, semejante es la de los discípulos: no tienen suficiente pan[2].

En estos momentos –y en muchos más- el hombre aparece carente, pobre, y, por lo mismo en un ambiente que contrasta con la esperanza de un amor sin sombras. Allí donde se esperaba que la plenitud del amor, de la fiesta nupcial, del estar juntos escuchando la Palabra y se produjera una felicidad plena y sin fin, resulta que de repente algo falla, se agotan los recursos, y las cosas empiezan no ir bien.

La fiesta de bodas que sin duda había empezado muy bien está a punto de convertirse en una gran desilusión. Aquel hombre y aquella mujer no tienen suficiente vino. Lo habían planeado todo ¡tan bien! Pero algo sucede, y las cosas cambian.

Hoy sucede lo mismo. El hombre y la mujer se sienten llamados al amor, sienten que es una vocación de la que no pueden prescindir y, sin embargo, experimentan la incapacidad de amar. Es verdad que no siempre se tendrá la valentía de reconocerlo así (“somos incapaces de amar”), pues resulta demasiado duro, demasiado radical; se echará la culpa más bien a los malentendidos, las ambigüedades, los nerviosismos, el cansancio, el desgaste de la vida diaria, las diferencias de carácter, etc. Sólo raramente se llegará a ésa pregunta radical: “Pero yo, ¿soy de veras capaz de amar?”

En el fondo de la existencia humana, cada uno de nosotros llamados a amar, ¿somos capaces de amar verdaderamente? Nuestras reservas de amor, de paciencia, nuestras provisiones de vino, de aceite, de pan, ¿son suficientemente consistentes como para durar toda una vida? Cuántas veces se repite el grito: “¡Ya no tengo ganas; estoy cansado; mi lámpara se apaga!”

Quizá tengamos cerca una persona como María, que lo dice porque ya se ha dado cuenta, “No tienen vino”. No aguantamos más.

Afortunadamente nos queda la Eucaristía. La Eucaristía es la transformación del agua en vino, de la fragilidad del hombre en vigor y en sabor. Es el don del Espíritu, el único que nos da la certidumbre de ser capaces de amar. La Eucaristía es la fuerza que alimenta toda forma de amor que crea unidad: el amor que crea unidad en el noviazgo, el amor que crea unidad en la vida matrimonial, el amor que crea unidad en la comunidad, en la Iglesia, en la sociedad. La Eucaristía es la manifestación de la potente gloria de Dios.

Somos hombres y mujeres que en algún momento de nuestra vida lo único que tenemos es un chorrito (sic) de agua incolora, inodora e insípida, y necesitamos de la plenitud del Espíritu que nos transforme,  sólo así nuestro amor será profundo y fuerte, no únicamente entusiasmo, primer proyecto, primeras experiencias, sino fuerza duradera para toda la vida. Por eso la Eucaristía se nos presenta como aquel Jesús que, atrayéndolo todo hacia sí desde la cruz nos da la capacidad de ser nosotros mismos[3] y de vivir con un amor que crea unidad ■


[1] Mt 25. 8
[2] Jn 6, 1 ss
[3] Carlo María Martini, Se me dirigió la Palabra, Ediciones Paulinas, Madrid, 1984.

nEw-oLD-iDEas


Acepta que aún no eres santo, aunque comprendas que la única cosa por la que merece la pena vivir es la santidad. Entonces te sentirás satisfecho permitiendo que Dios te conduzca hacia la santidad por sendas que no puedes comprender. Caminarás en la oscuridad sin preocuparte por tí mismo ni compararte con otras personas. Quienes han avanzado por este camino han descubierto finalmente que la santidad está en todas las cosas y que Dios está siempre con ellos; despiertan de improviso y descubren que la alegría de Dios está en todas partes T. Merton 

VISUAL THEOLOGY



Daniele Crespi, The Conversion of Saint Paul, circa 1621, Oil on wood panel, 118.7 cm x 84.5 cm (46 3/4 in. x 33 1/4 in.), The Suida-Manning Collection ■ Had Daniele Crespi enjoyed a longer career, and were his works not largely confined to Lombardy, he would be widely known as a master of the first order. He was without doubt the finest painter of the second generation of Baroque painting in Milan. In his paintings the willful deformation and troubling intensity of the school’s first generation have been subjected to a more disciplined sense of design and a more predictable language of expression, reflecting the lessons of recent Florentine painting as well as the emerging Bolognese academy. The resulting style is original in its staging but legible in its action and noble in its feeling. This is one of Crespi’s most important early pictures. The general composition and its compression of space into a single plane derive from a low-relief sculpture designed by Cerano for the façade of the church of San Paolo Converso in Milan. The intricate rhythms and the palette depend more on Giulio Cesare Procaccini, another major figure of the first generation who was Crespi’s principal inspiration if not actual teacher. But the incisive drawing of Saint Paul, the exact modeling of his forms, and the memorable enunciation of the drama announce the fact and direction of a distinctive language. The Suida-Manning Collection includes a second outstanding picture by Crespi, Ecce Homo of about two years later ■

Second Sunday in Ordinary Time (C)


If you like music, for sure your remember the famous The Three Tenors, Jose Carreras, Placido Domingo, and Luciano Pavarotti[1]. At the end of his best concert a reporter asked them about rivalry among them, and they said there was none. But the reporter was not satisfied and kept coming back to the issue of rivalry among the three superstars. Then Domingo explained, “You have to put all of your concentration into opening your heart to the music. You can’t be rivals when you’re together making music. You can’t be rivals when you’re together making music.” As Christians are we called to be rivals or are we called to make music together?[2].

This week we begin the Week of Prayer for Christian Unity, more simply known as Christian Unity Week (January 18-25)[3]. You know, the World Christian Encyclopedia has documented 34,000 different Christian denominations, and the figure keeps rising. Many Christian churches today spend much of their resources not in spreading the Good News of Jesus Christ but in fighting and cannibalizing other Christian churches. To maintain their identity and show that they are distinct from other Christian churches, they emphasize their differences rather that the things they have in common. They fight each other and forget that as Christians we are called to make music together in the world. This is a misunderstanding of what Christianity is all about, as Paul tells us in the second reading[4].

God has given us a lot of gifts for the common good and selfishly we have used as grounds for rivalry. As a parent, how do you feel when you bring home gifts for your children as a way of making the whole family happy, and they start a fight. Imagine then how God feels at the way His children are using His gifts as cause for sibling rivalry and violence.

In our second reading today St. Paul invites us to engage in different services and ministries because we have different spiritual gifts. But he warns that we should not be so engrossed in the various works we do for the Lord, that we forget the one Lord of the work. In the various services we see diversity; in the one Lord we see unity. Christian unity, therefore, is a unity in diversity.

The disunity in Christianity is a scandal to the world that we are called to bring to God. It is a scandal that weakens the Christian message and witness. What moral right have we to ask the world to reconcile their differences when we as Christians cannot reconcile our own differences?

Let us today ask God’s forgiveness for all of God’s children for the sin of disunity. Let us pray for Christian unity, and resolve to extend a hand of reconciliation and friendship to our estranged brothers and sisters in the Lord.

Lord, hear the prayers of your people and bring the hearts of believers together in your praise and in common sorrow for their sins. Heal all divisions among Christians that we may rejoice in the perfect unity of your Church and move together as one to eternal life in your kingdom. Amen ■


[1] The Three Tenors is a name given to the Spanish singers Plácido Domingo and José Carreras and the Italian singer Luciano Pavarotti who sang in concert under this banner during the 1990s and early 2000s (decade). The trio began their collaboration with a performance at the ancient Baths of Caracalla, in Rome, Italy, on July 7, 1990 – the eve of the 1990 FIFA World Cup Final. Zubin Mehta conducted the orchestra of Maggio Musicale Fiorentino and the orchestra of Teatro dell'Opera di Roma.
[2] Sunday 20th January, 2013, 2nd Sunday in Ordinary Time. Readings: Isaiah 62:1-5. Proclaim his marvelous deeds to all the nations - Ps 95(96):1-3, 7-10. 1 Corinthians 12:4-11. John 2:1-11 [St Fabian; St Sebastian].
[3] The movement among Christians promoting Christian unity, as everyone knows, is the ecumenical movement. It is the Church’s attempt to practice what Our Lord prayed for on the night before he died for us. The desire for Christian unity—which is the real spark behind the ecumenical movement—originates in the heart of Christ. And Jesus’ fervent desire is expressed clearly in the prayer he uttered at the Last Supper. Unity, especially among Christians, was a theme of the papacy of John XXIII. He wanted to change the long-standing attitude of Catholic triumphalism that stood in the way of better relations with other denominations.
[4] Now there are varieties of gifts, but the same Spirit; and there are varieties of services, but the same Lord; and there are varieties of activities, but it is the same God who activates all of them in everyone. To each is given the manifestation of the Spirit for the common good. (1 Corinthians 12:4-6). 
La fragancia de Jesús,
el ramo de la Paloma,
con el aceite purísimo
que ha ungido a la Iglesia toda.

En un diluvio de amor
Dios desciende y se desborda:
y los nuevos manantiales
fueron aguas milagrosas.

El Sol se metió en el agua
y el agua fue luminosa,
corriente del sacramento
que purifica a la esposa.

¡Oh santa Teofanía
de Encarnación amorosa!:
Dios que es carne, humanidad
será siempre nuestra gloria.

Belén, Jordán y Caná
son luz de divinas bodas:
la pureza de Jesús
sea mi ofrenda preciosa.

¡Oh Padre de caridad,
que transformas lo que tocas,
por el Hijo en el Espíritu,
eterno amor donde moras! Amén
P. Rufino Mª Grández, ofmcap.

El Bautismo del Señor (2013)


Con la muerte de los últimos profetas, se había extendido en el judaísmo tardío el convencimiento general de que el pecado de Israel había alejado el Espíritu de Dios de los suyos. Dios se había callado, y el pueblo sufría su silencio; los cielos permanecían cerrados e impenetrables y los hombres caminaban tristes a través de una tierra sin horizontes…
Ante éste (triste) panorama, la escena del Bautismo del Señor significa pues una noticia, digamos, revolucionaria para los primeros creyentes y en ellos para nosotros. El cielo se abre y el Espíritu de Dios desciende de nuevo sobre los hombres. La vida no es algo cerrado: se nos abre con Jesús un horizonte infinito.

 Con ésta fiesta la Iglesia y su liturgia comienzan un nuevo tiempo, el tiempo ordinario. Navidad ya quedó atrás pero no así la gran noticia: El cielo está abierto de nuevo, y Dios está con nosotros. Oculto para unos, desconocido para muchos, pero con nosotros. No el dios frío de la razón, tampoco el dios distante del puro misterio, es un Dios de carne y huesos, un Dios hermano, un Dios amigo.

Esta unión –quizá solidaridad sea un término más apropiado- de Dios con los hombres pone el cimiento para algo importante: la fraternidad entre los hombres, una fraternidad que está lastimada por la contradicción en que vivimos tantos cristianos, encerrados en nuestro propio egoísmo, demasiado alejados de un Dios Padre y demasiado extraños a los que no viven para nuestros intereses. Vamos a decirlo con otras palabras: qué fácil es cantar villancicos en un hogar caliente y después de una buena cena ante la imagen del nacimiento, y qué difícil vivir compartiendo lo que uno es y tiene con ese Jesús de carne que son los desheredados de la tierra.

El misterioso bautizo del Señor que la Iglesia nos invita a contemplar hoy va más allá de una euforia pasajera, es una manifestación de Dios. Es una invitación, a través de la liturgia, a  alimentar nuestra alegría interior y nuestra esperanza en la cercanía de un Dios que está presente en nuestro vivir diario. San Ignacio de Antioquía (a quien seguirá santo Tomás) nos dirá que el Señor se hace bautizar para purificar el agua del bautismo, para que este rito tenga, en adelante, vigor sacramental. San Cirilo de Jerusalén nos dirá que fue para conferir a las aguas el olor de su divinidad, y Melitón de Sardes lo explicará con una metáfora bellísima: Aun siendo totalmente puros ¿no se bañan en el océano el sol, la luna y las estrellas?

Lo importante es que celebremos ésta manifestación del Señor –junto con la Epifanía y las bodas de Cana- como el momento para nacer constantemente a Dios en nuestra vida, para bautizar nuestro vivir diario con el Espíritu que animó a Jesús al entrar en el Jordán[1], así lo expresa una bellísima antífona del breviario dominicano para la fiesta de la Epifanía: Hoy la Iglesia está unida a su esposo del cielo, porque Cristo la ha lavado de sus crímenes en el Jordán. Con las manos llenas de regalos, los Magos corren a las bodas reales. Y todos los comensales saborean el agua transformada en vino




[1] C. Floristan, De Domingo a Domingo. El Evangelio en los tres ciclos litúrgicos, Ed. Sal Terrae, Santander, 1993, p. 33 y ss.

neW-old-iDeAs


Los senderos están cubiertos por alfombras de hojas muertas, caídas de los árboles del bosque... La tierra no se ve. Está oculta debajo. Sólo pisamos sobre las hojas que crujen bajo nuestros pies... Pero esas hojas no nos sostienen. No nos podemos afirmar sobre ellas. Tampoco son ellas la tierra, que nos queda escondida. Pero es claro que caminamos. Así es nuestra peregrinación. La vida está escondida. Es más profunda siempre. ¿Qué nos ocupa ahora? ¿Las hojas muertas o la tierra viva? Entra, pues, en tu corazón -oculto- y gózate en la realidad que no puedes medir... Eso sí, no te fatigues pretendiendo que la débil alfombra sea un fuerte camino. Reposa en la Verdad escondida y sigue sin temor. El Señor está contigo Alberto E. Justo    http://flordelyermo.blogspot.com.ar/

VISUAL THEOLOGY



Pila bautismal de la Colegiata de San Bartolomé de Lieja (Bélgica) La Pila Bautismal por mucho tiempo fuera atribuida (para algunos erróneamente), al orfebre Renier de Huy. La pila bautismal fue encargada a principios del siglo XII (1107-1108) por el abad Hellin para la iglesia Notre-Dame-aux-Fonts (Iglesia de Nuestra Señora de la Fuente), hoy destruida, donde tradicionalmente se administraba el bautismo.  Entre 1107 y 1118 el diácono del Arco de Hellín, sacerdote de la Iglesia de Nuestra Señora, ordenó la construcción de una nueva pila bautismal, probablemente con la idea de atraer a más bautizados que la otra iglesia. La Iglesia de Nuestra Señora de la Fuente fue demolida por los revolucionarios franceses durante la ocupación de Lieja en 1793. La fuente, sin embargo, fue ocultada, aunque se perdió la tapa original. En 1804, durante el reinado de Napoleón, la fuente fue colocada en la Iglesia de San Bartolomé. Esta pila bautismal es el ejemplo más extraordinario a la hora de esculpir este tipo de monumentos de toda Europa. Combina la tradición bizantina con elementos romanos. Se podría decir incluso que es anterior al Renacimiento italiano, a causa de los bellos detalles tallados en la fuente. Para producir la pila bautismal se utilizó la técnica de la cera de fusión. La primera capa de cera se cubre de arcilla. Luego, las piedras calientes que se le aplican derriten la cera. El espacio vacío se llena con líquido amarillo de cobre que, después de enfriarse, se solidifica. El tema central de la fuente es, por supuesto, el Bautismo. Cinco escenas bautismales diferentes decoran la fuente: 1) el Bautismo de Cristo, 2) la predicación de San Juan Bautista, 3) el bautismo de los primeros apóstoles, 4) el bautismo del centurión romano Cornelio, y 5) el bautismo del filósofo griego Crato. Cada una de las escenas se identifica con inscripciones. La fuente está situada sobre cuatro piedras y 10 figuras de bueyes, que originalmente eran 12, y simbolizan a los 12 apóstoles. Árboles estilizados separan unas escenas de otras  


Feast of the Baptism of the Lord (2013)


We end the Christmas Season and begin the Season of Ordinary Time with the Feast of the Baptism of the Lord by John the Baptist[1]. Why was Jesus baptized by John? Certainly, He was not a sinner who needed to repent like so many of the others whom John baptized[2].

When Jesus was baptized He accepted the Mission that was the whole reason why He became a man. He began His public ministry which would end in the destruction of sin and hate with obedience to the Father and love for His people. Jesus embraced His Mission, defeated the devil, established the Kingdom of God, and then called on each of us to continue His ministry, more than that, to complete His ministry[3].

We are called to continue the Mission of the Jesus Christ in His Spirit, His Holy Spirit. We are determined to complete the work of the Master.  We do this through our vocations to the married life, to parenthood, to the priesthood, to religious life, or to the life of the committed Catholic single.

When we love others, we are continuing His Mission, for He is the Tremendous Lover.

When we use the particular gifts He has given to each of us to help in the parish, in the city, in our neighborhood, we are continuing His Mission.

When those of you who are married put your spouse before yourselves, you are continuing His Mission to make love the motivation of life.

When we strive to be the best at whatever it is that He calls us to do in our careers, we are continuing His Mission.

When we say “No!” to sin and “Yes” to care for all who are hurting, we are continuing His Mission.

When we make time to be kind to those whom our society hates, the socially unacceptable, we are continuing His Mission.

When we respond to the Grace to do something for someone else, no expecting any kind or reward, we are continuing His Mission.

When we realize that we are not the center of the universe, but that Jesus is the Center, we are continuing His Mission.

When we defend life from conception until natural death, we are continuing His Mission.

You are my Beloved Son.  With you I am well pleased. This was the voice of the Father over the Son after Jesus was baptized by John. The Father was pleased that Jesus embraced His Mission. He is pleased when we continue Christ’s Mission.

What a gift we have been given in Jesus Christ. Some people think that life is meaningless, without purpose.   But we Christians know why we were created and how we can live meaningful lives.  We can make a difference in the world by uniting ourselves to the One who changed the world with His Life. We can continue the Mission of Jesus Christ ■




[1] Sunday 13th January, 2013, Feast of the Baptism of the Lord. W. Isaiah 40:1-5, 9-11. O bless the Lord, my soul - Ps 103(102):1-4, 24-25, 27-30. Titus 2:11-14; 3:4-7. Luke 3:15-16, 21-22 [St Hilary].
[2] The Fourth Eucharistic Prayer reminds us that Jesus shared our human nature in all things but sin.  John himself said that Jesus should be baptizing him, not he baptizing Jesus. So, why did Jesus go into the River Jordan and let John baptize him?.
[3] This reminds me of the famous story about the completion of Giacomo Puccini’s opera, Turandot.  Puccini was one of the greatest composers of opera of the late 19th and early 20th centuries. La Boehme, Tosca and Madame Butterfly are just a few of his most famous works.  His final work was the opera, Turandot.  He knew he was dying when he started writing Turandot and almost completed it, but he passed away before he finished the final act.  Puccini had many students and associated who gathered around his deathbed.  They made up their minds that they would complete Turandot as an expression of their esteem for the great composer.  It didn’t happen all at once, it took a number of years, but finally they finished the task.  The opera debuted at one of the most famous theaters in the world, La Scala in Milan.  It was conducted by the former pupil of Puccini, Arturo Toscanini.  The music was beautiful and the audience was spellbound.  Then in the middle of the Third Act, after the great aria, Nessun Dorma, Toscanini laid down his baton, turned to the people and announced, “It is at this point that the Master died.” You could have heard a pin drop. Then Toscanini looked at the audience and said, “But his disciples continued his work in his Spirit.”  Toscanini turned back to the stage and completed the opera to the thunderous applause of all at La Scala.

Madre de la Epifanía,
así yo quiero invocarte,
Madre que acoge a pastores,
y a Magos peregrinantes.

En una pobre casita
se terminó el largo viaje,
allí entraron y allí vieron
a un Niñito con su Madre.

Adoraron y ofrecieron
sus dones en homenaje:
el oro, incienso, la mirra
para el Mesías Infante.

Y por un camino nuevo,
según les previno el Ángel,
se volvieron a su patria
los felices personajes.

La lección que allí aprendieron
para siempre se me grabe:
que Jesús está en María,
para quien quiera buscarle.

Mateo, el evangelista,
talló la primera imagen
de María con el Hijo,
y que nadie los separe.

Quien de verdad halló al Hijo,
a la Madre halló al instante;
y quien al Hijo no tiene
vaya a la Madre a rogarle.

Postrados como los Magos,
hoy venimos a adorarle,
Virgen de la Epifanía,
al Hijo que en brazo traes.

Tú eres la cuna y caricia,
Madre Virgen, fuerte y suave,
y de la Casa de Dios
tú eres el ama de llaves.

Tú eres Madre de la Iglesia,
la que teje los pañales,
la que en la cruz y agonía
estaba para abrazarle.

Y mi Madre también eres,
mi Madre en todos los trances,
Madre amada, Madre mía,
hasta que el Hijo me llame. Amén
P. Rufino Mª Grández, ofmcap,
Puebla de los Ángeles, 4 enero 2010.

Y entonces uno se queda con la Iglesia, que me ofrece lo único que debe ofrecerme la Iglesia: el conocimiento de que ya estamos salvados –porque esa es la primera misión de la Iglesia, el anunciar la salvación gracias a Jesucristo- y el camino para alcanzar la alegría, pero sin exclusividades de buen pastor, a través de esa maravilla que es la confesión y los sacramentos. La Iglesia, sin partecitas.

laus deo virginique matris