Madre del Redentor, Virgen fecunda
puerta del Cielo
siempre abierta,
estrella del mar
ven a librar al pueblo que tropieza
y se quiere levantar.

Ante la admiración
de cielo y tierra,
engendraste a tu Santo Creador,
y permanecés siempre Virgen,
recibe el saludo del ángel Gabriel
y ten piedad de nosotros pecadores

Solemnidad de Santa María, Madre de Dios (2013)


Una herida, para curarse bien, tiene que empezar a sanar de dentro hacia fuera: así quiso Dios que desde dentro sanase en nosotros la herida vieja del pecado: metiéndose dentro, llegando al fondo, haciéndose como uno de nosotros, poniendo su tienda en medio de nuestro campamento[1]. Fue así como Él asumió lo nuestro y lo fue elevando, lo fue sanando. Y para ello necesitó una mujer, una madre, para tomar de ella carne de nuestra carne: envió Dios a su Hijo, nacido de una mujer. Y se llamó Jesús. Dios se hizo Jesús en María. Una mujer del pueblo dirá: Bendito el vientre que te llevó y los pechos que te amamantaron. Bonita manera de engrandecer a María, partiendo de Jesús. Quizá por ello la Iglesia celebra hoy a María como Madre de Dios, aparecen María y Jesús unidos, desde el principio, para salvar; como unidos los encontraron los pastores aquella noche, en Belén.

Hoy, propiamente, no es el día de Año Nuevo en la Iglesia; el año ya comenzó en la liturgia cuando empezamos, con el Adviento, hace más o menos un mes, pero los cristianos no debemos sustraemos al ambiente que nos rodea: el mundo –que es bueno porque salió de las manos de Dios- habla de un año que termina y de un Año Nuevo que comienza. ¿Qué hacer ante todo eso? ¿Cerrar los ojos? ¿Sumarse sin más? Sumarnos, sí, pero animados con el espíritu de Cristo que es lo que da el sentido a nuestra vida. Somos cristianos y no nos va esa especie de temor supersticioso, como si nuestra felicidad fuese a depender más del pie con que en él entramos, o de la estrella que esa noche luzca. Tampoco nos van las máscaras de alegría hueca, ni ese querer ahogar en vino los recuerdos, o los temores, ni esas cenas en las que se come y se bebe más allá de los límites del sentido común cuando hay tantos que apenas tienen para comer… [2]

Pues el año que comienza la liturgia recoge uno de los textos más entrañables de todo el Antiguo Testamento: El Señor te bendiga y te proteja, ilumine su rostro sobre ti... y te conceda la paz. La paz, anhelo renovado de una humanidad que sigue destrozándose. Grito incontenible de unos pueblos que están hartos de ser manipulados. Don de Dios, que sólo es capaz de acoger el corazón que viene de vuelta de la violencia. La paz. Ésta es la oración de la Iglesia a través del corazón inmaculado de María Santísima para este Año Nuevo


[1] Cfr Jn 1,14
[2] J. G. García, Al hilo de la Palabra. Comentario a las lecturas de domingos y fiestas, ciclo B, Granada, 1993, p. 27 ss.

Solemnity of the Blessed Virgin Mary, the Mother of God (2013) (I)


Today's celebration gives us an opportunity to reflect on something wonderful: the Gospel presents amazed people and shepherds and a reflective Mary.

The people are amazed because the shepherds told them about the message they heard from the angels. Everything took place as they said, and you know, we are very much like the shepherds, I mean, we are common, everyday working people who have been called by angels to witness the miracle of God’s salvation in the form of Jesus Christ. You may say that you don’t remember an angel coming to visit you or a heavenly host singing Glory to God in the highest, but at Christmas we are called by God to the manger. This is a grace. We have been called by God to witness His Presence on earth, to do our part in the salvation of humankind, that’s why we are here this morning (evening).

And we are amazed. When life’s troubles weigh on us, we still experience the reality of His Presence. We know that no matter what the future holds, positive or negative, we will not face it alone. The very names we read in the Holy Scripture confirm this: He is called Emmanuel, God is with us. His name is Jesus; the name that means Yahweh saves us.

In today’s Gospel Mary reflects in her heart the events of Jesus’ birth. She knows better than anyone that this child is both her’s and God’s. Mary has a unique role to play in mankind’s salvation. She gives birth to the Savior. She stands beneath the Cross. She becomes the mother of mankind. Her role in the work of the Lord does not end with His birth, it just begins and continues even now as we call upon her as the Mother of God and mother of the Church. Over and over again we pray in the Hail Mary, Holy Mary, Mother of God, pray for us sinners now and at the hour of our death.
  
When we do this we are asking her to use her unique relationship to God to call upon Him to care for us. That is why the Rosary is such a powerful prayer. In the rosary we are recognizing Mary’s role in our salvation as the Mother of God and our mother.

Today, on the Solemnity of Mary, Mother of God, I commend the Rosary to you. Say this prayer daily. Don’t worry about the repetitions, don’t worry if you get sleepy while you pray, just say it or at least try, and let Mary take your cares to her Son.  Remember: our blessed Mother has a unique relationship with the Divine. She is the Mother of Jesus, She is the Mother of God, and she is always with us. The Eucharist and the Virgin are the treasures of this parish community. We can live without many things, but without the Eucharist and Mary are not going anywhere ■

VISUAL THEOLOGY


Virgin and Child in Majesty, Metropolitan Museum of Art (New York) ■ This type of sculpture, with the Christ child seated in the Virgin's lap in a frontal pose, is known as a Sedes Sapientiae (Throne of Wisdom). These seemingly straightforward images convey complex theological ideas. Mary serves as Christ's throne. Like his ancestors King David and King Solomon, Christ possesses wisdom and justice. Christ would have held a Bible, the divine wisdom that he himself embodies. From the 1100s, Mary was increasingly revered as a nurturing, merciful intercessor. Such statues were used as devotional objects, and they might have been carried in church processions. This image probably also functioned as a container for holy relics, since it has two cavities-one behind the Virgin's shoulder, the other at her chest, probably added later ■

Solemnity of the Blessed Virgin Mary, the Mother of God (2013) (II)

Today is a good day for thinking about Mary. We Christians do exactly what Mary did when faced with the events of that first Christmas. In joy, she treasured her Son, but reflected on all these events in her heart. Because this is, as Paul says in the second reading, "the fullness of time", we rejoice because of the presence of Christ with us. These are the end times, not in the sense of the imminent end of the world, but, instead, in the sense that we are in the final age when Christ is revealed to the world.

We too are afraid–afraid that the economy might fail, of where technology will take us, of the declining moral standards all around us. We see the darkness, but forget the light. God is here. Emmanuel is with us. And that’s worth reflecting about.

After all, Mary was asked to believe that she was going to change the world, and there she was, giving birth in a stable, riding on the back of a donkey, destined to live years in Nazareth as a apparently ordinary wife and mom. But she believed that God told her the truth. She reflected on that. And the more she thought and prayed, the stronger she became. That’s our challenge this day: to open wide the doors to Christ, the doors of our hearts–to believe in God, to trust that those lost in darkness will find a place to call home.

In the past two thousand years, Mary’s task has been to bring Christ to people. Today, we are asked to do the same. When Pope John Paul II was consecrated Pope, his most famous words in his homily were these, "Do not be afraid! Open wide the doors to Christ!" Mary is the God-bearer, and yet, she is also spiritually a mother to all whom Jesus came to save. In other words, as she brought forth Christ and watched over him so she watches over all those who spiritually are born children of God in Baptism–that’s us. She asks that we follow her example in bringing Christ to those who have not heard his voice.

If we can face this New Year with hope, then we can really change the lives of our families, friends, and fellow-workers. Here’s what each of us has to do:

1. Be confident in your faith–it is true; Christ has truly come and is still with us and will come again.

2. Recognize your obligation to spread the Good News. "Open wide the doors to Christ" means not only opening your own heart to be touched by God, but also, letting people know your personal experience of Jesus and Church.

3. Fight evil. We are not perfect. We sin. But we are still called to fight evil in all its forms. In whatever way we can, we hold up the light of Christ in order to banish the darkness.

4. Reflect on what God has done for you. Never forget what Mary did–she gained strength from prayer and reflection. Changing the world takes a lot of energy. Prayer and frequent Communion is the way we get strength.

Today, decide what you are going to do to open wide the doors to Christ. Don’t squander this chance. They will be writing about us a thousand years from now if Christ delays his coming. What will they say about you? Will they even know you existed? Will Christ be able to stand up and say, "This person made a difference. He/she may not have been famous in the world’s eyes but I know what he/she did and it mattered to me. It made the world a better place, and helped spread my Gospel to the nations." Face the New Year with joy, for God is with us, Christ is leading us, the Holy Spirit is guiding us. Open wide the doors to Christ; let his healing love set you free, today, tonight, tomorrow and forever ■

Una familia, una casa,
un trabajo cotidiano,
y una aldea -Nazaret-,
que nadie la ha mencionado.

El Verbo está entre nosotros,
hombre como uno de tantos;
el Verbo estaba aprendiendo,
su rostro estaba sudando.

María, virginidad,
que guarda el misterio santo,
madre y esposa y vecina,
mujer para el nuevo Pacto.

José, el creyente y el fiel
con la herramienta en la mano;
José, sustento seguro
del Verbo Dios encarnado.

Jesús, María y José,
tres nombres que están censados,
hogar de gozos y penas,
amor divino en lo humano.

Ved la familia de veras,
la nuestra por nuestro Hermano;
la puerta nos han abierto,
entremos para quedarnos.

¡Oh Trinidad hogareña,
lazo de amor increado,
honor por el gran misterio
en estos tres reflejado. Amén
P. Rufino Mª Grández, ofmcap.
Jerusalén, Sagrada Familia 1985

Fiesta de La Sagrada Familia de Nazareth (2012)


Vamos a partir de un hecho concreto: vivimos en una sociedad en la que muchas las personas no conocen la felicidad ni la alegría de la amistad. No se debe a que carezcan de amigos o amigas. Lo que sucede es que no saben vivir amistosamente. Todos conocemos hombres y mujeres que sólo buscan su propio interés y bienestar. Jamás han pensado hacer con su vida algo que merezca la pena para los demás, se dedican a «sentirse bien». Todo lo demás resulta para ellos una pérdida de tiempo. A la sexualidad sin compromiso le llaman «amor», a la relación interesada, «amistad», pero en realidad viven sin comprometerse a fondo con nadie, atrapados por un individualismo atroz. En todo momento buscan lo que les apetece. No conocen otros ideales. Nada es bueno ni malo, todo depende de si sirve o no a los propios  intereses. No hay más convicciones ni fidelidades. En estas vidas puede haber bienestar, pero no dicha. Estas personas pueden conocer el placer, pero no la alegría interior. Pueden experimentarlo absolutamente todo menos la apertura amistosa hacia los demás. Sólo saben vivir alrededor de sí mismos. Para ser más humanos necesitarían aprender a vivir  amistosamente.

La verdadera amistad significa relación desinteresada, afecto, atención al otro, dedicación. Al afecto y la atención al otro se une la fidelidad. Uno puede confiar en el amigo, pues el verdadero amigo sigue siéndolo incluso en la desgracia y en la culpa. El amigo ofrece seguridad y acogida. Vive haciendo más humana y llevadera la vida de los demás. Es  precisamente así como se siente a gusto con los otros.

Alguien ha dicho recientemente que una de las tareas pendientes del hombre moderno es aprender esta amistad, purificada de falsos romanticismos y tejida de cuidado, atención y servicio afectuoso al otro. Una amistad que debería estar en la raíz de la convivencia familiar y de la pareja, y que debería dar contenido más humano a todas las relaciones sociales.

Celebramos hoy la fiesta cristiana de la familia de Nazaret. Históricamente poco sabemos  de la vida familiar de María, José y Jesús, apenas lo poco que nos cuentan los evangelios. En aquel hogar convivieron Jesús, el hombre en el que se encarnaba la amistad de Dios a todo ser humano, y María y José, aquellos esposos que supieron acogerlo como hijo con fe y amor. Esa familia sigue siendo para los creyentes estímulo y modelo de una vida familiar enraizada en el amor y la amistad[1].

Casi al final del evangelio escucharemos una frase que nos puede ayudar mucho: María conservaba todo esto en su corazón.

Los hombres terminamos por acostumbrarnos a casi todo. Decía Charles Peguy que «hay algo peor que  tener un alma perversa, y es tener un alma acostumbrada». Por eso no nos puede extrañar demasiado que la celebración de la Navidad, envuelta en superficialidad y materialismo apenas diga ya nada nuevo ni gozoso a tantos hombres y mujeres de «alma acostumbrada».

Estamos acostumbrados a escuchar que Dios nació en un portal de Belén. Ya no  nos sorprende ni conmueve un Dios que se nos ofrece como niño. Lo dice A. Saint-Exupery en el prólogo El Principito: «Todas las personas mayores han sido niños antes. Pero pocas lo recuerdan». Se nos olvida lo que es ser niños. Y se nos olvida que la primera mirada de Dios al acercarse al mundo ha sido una  mirada de niño[2].

Pero ésa es justamente la noticia de la Navidad. Dios es y sigue siendo misterio. Pero ahora sabemos que no es un ser tenebroso, inquietante y temible, sino alguien que se nos ofrece cercano, indefenso, entrañable desde la ternura y la transparencia de un niño. Y lo mejor de todo: que nos ofrece su amistad. Éste es el mensaje de la Navidad. Hay que salir al encuentro de ese Dios, hay que cambiar el corazón, hacerse niños, nacer de nuevo, recuperar la transparencia del corazón, abrirse confiados a la gracia y el perdón. Escuchemos dentro de nosotros ese «corazón de niño» que no se ha cerrado todavía a la  posibilidad de una vida más sincera, bondadosa y confiada en Dios. Es posible que comencemos a ver nuestra vida de otra manera. No se ve bien sino con el  corazón. Lo esencial es invisible a los ojos[3].

Y, sobre todo, es posible que escuchemos una llamada a renacer a una fe nueva. Una fe que no avejenta sino que rejuvenece; que no nos encierra en nosotros mismos sino que nos abre; que no separa sino que une; que no recela sino confía; que no entristece sino  ilumina; que no teme sino que ama ■


[1] J. A. Pagola, Sin perder la dirección, Escuchando a San Lucas. Ciclo C, San Sebastián 1994, p. 19 ss.
[2] El Principito (en francés: Le Petit Prince), publicado el 6 de abril de 1943, es el relato corto más conocido del escritor y aviador francés Antoine de Saint-Exupéry. Lo escribió mientras se hospedaba en un hotel en Nueva York, y fue publicado por primera vez en los Estados Unidos. Ha sido traducido a ciento ochenta lenguas y dialectos, convirtiéndose en una de las obras más reconocidas de la literatura universal. Se considera un libro infantil por la forma en la que está escrito y por la historia en un principio simple, pero en realidad el libro es una metáfora en el que se tratan temas tan profundos como el sentido de la vida, la amistad y el amor.
[3] El Principito XXI. 

nEw-oLD-iDEaS



Oh llama de amor viva,
que tiernamente hieres
de mi alma en el más profundo centro!
Pues ya no eres esquiva,
acaba ya si quieres,
rompe la tela deste dulce encuentro.

¡Oh cauterio suave!
¡Oh regalada llaga!
¡Oh mano blanda! ¡Oh toque delicado,
que a vida eterna sabe,
y toda deuda paga!
Matando, muerte en vida la has trocado.

¡Oh lámparas de fuego,
en cuyos resplandores
las profundas cavernas del sentido,
que estaba escuro y ciego,
con extraños primores
calor y luz dan junto a su querido!

¡Cuán manso y amoroso
recuerdas en mi seno,
donde secretamente solo moras!
Y en tu aspirar sabroso
de bien y gloria lleno
¡cuán delicadamente me enamoras!
San Juan de la Cruz 

VISUAL THEOLOGY


Fra Bartolomeo (1472–1517), The Rest on The Flight into Egypt (circa 1500), tempera and oil on canvas, Palazzo Vescovile (Italy) ■ The flight into Egypt is a biblical event described in the Gospel of Matthew (Matthew 2:13-23), in which Joseph fled to Egypt with his wife Mary and infant son Jesus after a visit by Magi because they learn that King Herod intends to kill the infants of that area. The episode is frequently shown in art, as the final episode of the Nativity of Jesus in art, and was a common component in cycles of the Life of the Virgin as well as the Life of Christ



Feast of the Holy Family of Jesus, Mary, and Joseph (2012)



On the Sunday after the Solemnity of the Nativity of the Lord, Christmas, we consider the family. Now when we hear the title of the celebration, the Feast of the Holy Family, we are inclined to just dismiss the possibility that our families can be like the Holy Family. We forget that Jesus’ family was holy because they lived united to God[1].

Still, many of you may be thinking that your own families are far from the ideal. Well, join the crowd. Ever family is far from the ideal because every family is made of unique individuals with their positive qualities and their negative quirks. Or, to put it simply, if you think your family is strange, you’re right. You have crazy Uncle Fred whose behavior has to be interpreted to the younger children. And then there is nasty old Aunt Martha, who you would have sat next to Fr. Joe at your daughter’s wedding reception, but he was smart enough to decline the invitation… So, your family is strange, but so are you. And my family is strange, and so am I. All families have their positive and negative aspects. The fact is that the very negatives become the opportunities of grace leading the rest of the family to God.

Being a holy family means being a family separate for the Lord. To be holy means to be set distinct from all that is not holy. So for our families to be holy we have to choose that which is often contrary to the choices made by other families. For example, we keep immoral material, shows, etc out of our houses because we ask God to dwell there. At the same time we, actually you, have to be very careful of where your children are visiting or staying overnight because other families might allow immorality into their homes, or, simply, not supervise their own children. This could earn you a lot of criticism from others, but the integrity of your family is an infinitely greater value than its popularity.

Being a holy family demands that our homes be places of prayer. The Church, at least in our country, is still suffering from the misconception that worship takes place only on Sundays and in the churches and that religious instruction is the exclusive realm of parish programs. This is all wrong. We come to Church on Sundays to be united to Christ in Word and Sacrament so that we can strengthen the union that takes place in our homes. Some families do this through the family rosary. Others have family prayer at bedtime. Most make it a point to have family prayer before meals.

You send your children to religious education for the basic outline of what you need to communicate to your children every day. Parents, not parishes, are the first teachers of their children in the ways of the faith. Some parents hold themselves back in this area because they feel unworthy to teach their children about God. They forget, God makes them worthy. Just as your authority as moms and dads gives you the grace to impart God’s blessing on your children, and many of you do this every night, so also your authority as moms and dads gives you the grace to impart God’s knowledge to your children. You do not have to be theologians to teach the faith. You just need to be united to God. The center of our spiritual life must be our homes. That is why we need to give God our day when we wake up, morning prayer, and thank Him for our day when we go to bed, night prayer.  We need to keep our minds pure so we can speak to the Lord all day.

The heart of our parish is not this church. The heart of the universal church is not the Vatican. The heart of the church is the family. So we pray today, that all our families might be holy families ■


[1] Sunday 30th December, 2012, feast of the Holy Family. W. 1 Samuel 1:20-22, 24-28. How happy they who dwell in your house, O Lord—Ps 83(84):2-3, 5-6, 9-10. 1 John 3:1-2, 21-24. Luke 2:41-52.


San José al Niño Jesús
un beso le dio en la cara.
San José al Niño Jesús
un beso le dio en la cara.
Y el niño Jesús le dijo:
que me pinchas con las barbas.

Pastores venid.
Pastores llegad
a adorar al Niño,
a adorar al Niño que ha nacido ya.

Oiga, usted, señor José:
no le arrime usted la cara.
Oiga, usted, señor José:
no le arrime usted la cara.
Que se va a asustar el niño
con esas barbas tan largas.

A José miró María
y a María, San José.
A José miró María
y a María, San José.
Y Jesús dijo a los dos
y sonrieron los tres.

San José miraba al cielo
viendo la estrella lucir.
San José miraba al cielo
viendo la estrella lucir.
La Virgen decía al niño
que suspiraba feliz.

Pastores venid.
Pastores llegad
a adorar al Niño,
a adorar al Niño
que ha nacido ya

Solemnidad de la Natividad del Señor (2012)


El Verbo se hizo carne, y habitó entre nosotros[1]. ¿Qué quiere decir esto? Quiere decir que Dios se hace hombre, como uno de nosotros, que Jesús es el rostro de Dios, el lugar de Dios para el hombre.

Así, la pregunta por Dios del hombre de hoy y de todos los tiempos es la pregunta por Jesús. En otras palabras: la revelación de Dios es la persona de Jesús. Las palabras de Jesús son palabras de Dios, las actitudes de Jesús son actitudes de Dios. Para el cristiano, Dios es Jesús y Jesús es Dios.

El Dios del que nos habla toda la Sagrada Escritura –en especial el Evangelio- no es algo indefinido y lejano, sino algo personal y cercano. Es alguien, es una persona, es Jesús que acoge y perdona. La respuesta a este Dios que es hermano y padre a la vez es la fe y la confianza.

El Dios de Jesús es un Dios que salva, que libera. Es el Dios del Éxodo y de los profetas y que se hace presencia viva en la sinagoga de Nazaret cuando se anuncia la llegada del Reino de Dios y la Buena Noticia, porque los pobres y los pequeños son liberados de la esclavitud y de la opresión.

Un Dios de futuro y de esperanza más que de pasado. Un Dios que más que existir, viene, y no atrapado, ni por el tiempo ni por el espacio, ni por la idea ni por el poder.

Un Dios que se hace hombre, que apuesta por el hombre, encarnado, metido en la historia, que está a nuestro lado y pelea con nosotros contra las fuerzas del mal. Un Dios fiel y presente. Comprometido por el hombre y muy especialmente por los pobres y pequeños. Un Dios débil, que sufre y muere como uno de nosotros, solidario con nuestros dolores…

Y una cosa hay que tener bien clara en la pregunta o búsqueda de Dios. Jesús es el rostro de Dios, no Juan. El profeta es sólo el precursor, el que pone en la pista de Dios, pero no es el camino, ni la vida, ni la luz; no es el rostro ni el lugar de Dios. Tampoco lo es la Iglesia, ni el papa, ni los obispos. Mucho menos los monseñores, aún cuando sean marqueses. Todos, como Juan, somos o intermediarios o testigos –como el evangelista, que ha contemplado su gloria y lo transmite para que se propague la luz y se extienda la vida. A Dios nadie lo ha visto jamás. Hemos de estar en guardia para que no caer en trampas o triunfalismos o mesianismos. Sólo Jesús es el verdadero rostro de Dios, Aquel que puede darnos la eterna felicidad.

A lo largo de toda la historia encontramos personajes de un atractivo que arrastra a las personas. Tipos que hablaban –o hablan- de otros mundos, de otras esperanzas, de otras emociones, de otras maneras de vivir aquí abajo. Algunos son renovadores religiosos que soplan sobre las ascuas medio cegadas por el rescoldo de cenizas y las convierten en lumbres nuevas y de una combustión que hipnotiza, que atrae, que verdaderamente llama la atención. Otros son revolucionarios. Algunos políticos. Y los humanos los seguimos con ojos encendidos por el fervor, por el apasionamiento, o por la peor de las fascinaciones: el fanatismo. Tengo para mí (y me la digo con relativa frecuencia) que no es bueno servir a señor que muera, y que hemos de huir de aquel que prometa la felicidad a cambio de hacer ciertas normas o ciertas prácticas religiosas.

La Iglesia tiene un papel fundamental en todo esto. La Iglesia nos muestra el camino hacia Dios. Nos pone delante de Él. Ella debe ofrecernos el conocimiento de que ya estamos salvados; esa es su primera misión: anunciar la salvación gracias a Jesucristo, y caminar con los hombres el camino para alcanzar la alegría, a través de esa maravilla que son la Eucaristía, la Confesión y el resto de los sacramentos.

La Palabra se hizo carne y hoy lo celebramos con la liturgia. Dios no es una sombra, un sueño, una ilusión sino una realidad tangible. Vino para acampar entre nosotros. Este ha sido siempre el modo de la presencia de Dios en medio de su pueblo. Desde la revelación en el Sinaí, Dios ha estado en medio de su pueblo. La tienda primero, el templo después. Ahora esta presencia se ha hecho real y viva con la vida del hombre. La encarnación es el primer momento de esta morada de Dios entre los hombres y tendrá su realización plena en la resurrección ■




[1] Jn 1, 14. 

Solemnity of the Nativity of the Lord (2012)


once again, the priests must insist on the need to pray, to light our soul, to be more and more spiritual. The world, though not bad, sometimes tends many traps and temptations and leads us in a superficial world that we cannot find God. We are here this morning NOT because we receive an order, but because we love and we want to celebrate the central mystery of our Catholic faith.
We have a beautiful nativity scene, and on it are Joseph, Mary and baby Jesus. Take a look at our St. Joseph, if you will…

His face is both serene and quiet. He is peaceful because he takes care of the Son of God; he is quite tranquil and yet very serious. Joseph is serene because he has heard the Lord say to his people: No more shall people call you ‘Forsaken,' (…) for the LORD delights in you[1]. Joseph rejoices and yet he is serene because he knows the very reason this Savior has come: he has come to die for his people.

Looking at Joseph's face he seems perhaps a bit sad. I wonder if he is not sad because of how we receive his son, because of how we follow him… I wonder if Joseph does not ask what Pope Benedict recently asked: «Does humanity of our time need a Savior? The impression is that many think that God is foreign to their own interests. It would seem they have no need of Him; they live as if he did not exist and, worse still, as if He were an "obstacle" that must be removed so they can be fulfilled. Even among believers, we are certain, some allow themselves to be drawn by seductive fantasies and distracted by doctrines which propose false shortcuts to attain happiness»[2].

However, despite its contradictions, anxieties and dramas, and perhaps because of them, today's humanity seeks a way of renewal, of salvation, a Savior, and awaits the coming of the Lord who renews the world and our lives; the coming of Christ, the only true Redeemer of man and of all men… Yes: it is true: false prophets continue to propose a "cheap" salvation, which always ends by causing harsh deceptions, but we have a good choice, we have faith in the Son of God…And here we are this morning celebrating Mass and giving thanks, this is the most important activity of all these days, nothing is bigger than the Mass and receiving the body and blood of the Lord.

I ask you then this morning: Are you happy? Are you fulfilled? Are you at peace and filled with joy? What do you lack? Think about all this at the time of Communion. Think about your relationship with Jesus Christ. Think about what you need to be a better Christian, a better father, a better mom, a better brother, etc…

Let us look at the Nativity scene again and let us hear the words of Saint Augustine: «See, O man, what God has become for you! Take to heart the lesson of this great humility (…) He, obedient, came as a mortal man to a poor, tiny place to stay that by dying He might save the whole humankind…»[3].

Look then, my brother, my sister, to the humility of God born in the manger. Look to God who is love and see this day your salvation! Amen!■


[1] Isaiah 62:4
[2] Pope Benedict XVI, Wednesday Audience Address, 20 December 2006
[3] Saint Augustine, Sermo 6.2. In Johannes Quasten, ed., Ancient Christian Writers: The Works of the Fathers in Translation, Vol. 15, St. Augustine: Sermons for Christmas and Epiphany, trans., Thomas Comerford Lawler (Newman Press: New York, 1952), 93-94.

Solemnity of the Nativity of the Lord (2012)


We Catholics must constantly look to Rome, and pay attention to the voice of the Pope, he is the one who represents Christ on earth. The things he says are interesting and are for our benefit. Sometimes there is little interest or little attention to what the Pope says. Today I want to share with you a few ideas of the homily Benedict XVI last night in Rome.
«So Christ is our peace, and he proclaimed peace to those far away and to those near at hand (cf. Eph 2:14, 17). How could we now do other than pray to him: Yes, Lord, proclaim peace today to us too, whether we are far away or near at hand. Grant also to us today that swords may be turned into ploughshares (Is 2:4), that instead of weapons for warfare, practical aid may be given to the suffering. Enlighten those who think they have to practice violence in your name, so that they may see the senselessness of violence and learn to recognize your true face. Help us to become people “with whom you are pleased” – people according to your image and thus people of peace.

Once the angels departed, the shepherds said to one another: Let us go over to Bethlehem and see this thing that has happened for us (cf. Lk 2:15). The shepherds went with haste to Bethlehem, the Evangelist tells us (cf. 2:16). A holy curiosity impelled them to see this child in a manger, who the angel had said was the Saviour, Christ the Lord. The great joy of which the angel spoke had touched their hearts and given them wings.

Let us go over to Bethlehem, says the Church’s liturgy to us today. (…) Let us take a step outside our habits of thought and habits of life, across the purely material world into the real one, across to the God who in his turn has come across to us. Let us ask the Lord to grant that we may overcome our limits, our world, to help us to encounter him, especially at the moment when he places himself into our hands and into our heart in the Holy Eucharist (…)

The shepherds made haste. Holy curiosity and holy joy impelled them. In our case, it is probably not very often that we make haste for the things of God. God does not feature among the things that require haste. The things of God can wait, we think and we say. And yet he is the most important thing, ultimately the one truly important thing. Why should we not also be moved by curiosity to see more closely and to know what God has said to us? At this hour, let us ask him to touch our hearts with the holy curiosity and the holy joy of the shepherds, and thus let us go over joyfully to Bethlehem, to the Lord who today once more comes to meet us. Amen»

Y entonces uno se queda con la Iglesia, que me ofrece lo único que debe ofrecerme la Iglesia: el conocimiento de que ya estamos salvados –porque esa es la primera misión de la Iglesia, el anunciar la salvación gracias a Jesucristo- y el camino para alcanzar la alegría, pero sin exclusividades de buen pastor, a través de esa maravilla que es la confesión y los sacramentos. La Iglesia, sin partecitas.

laus deo virginique matris